Site Loader

Regeneracja DPF nazywamy czyszczenie filtra cząsteczek stałych. Jest on instalowany w układzie wydechowym samochodu napędzanego wysokoprężnym silnikiem. Stąd właśnie wzięła się jego nazwa, pochodząca od angielskiego skrótu „diesel particulate filter”. Co ciekawe, od pewnego czasu, także auta benzynowe są wyposażane w takie filtry.

 

W miarę rosnącego przebiegu filtr ten po trochu ulega zapchaniu. Prócz kilometrażu na okres po jakim wymaga on regeneracji mają wpływ także inne czynniki. Do tych czynników zaliczamy jakość paliwa, styl naszej jazdy, a co najważniejsze aktualny stan techniczny auta. Dużo DPF-ów ma tryb tzw. regeneracji pasywnej czyli tryb samoczyszczenia. Lecz niestety, nawet to urządzenie kiedyś będzie wymagało oddania do czyszczenia lub jego wymiany. Niewątpliwie regeneracja filtra cząsteczek stałych zazwyczaj jest opcją lepszą, a co bardzo istotne tańszą. Zakup całkiem nowego podzespołu to kwota paru tysięcy pln. Warto przestrzec przed pełnym demontażem, gdyż wówczas samochód nie spełnia norm emisji spalin, a za to grozi nam horrendalny mandat, a nawet zabranie naszego dowodu rejestracyjnego.

 

Istnieją 2-ie podstawowe metody oczyszczania DPF-a. Ultradźwiękowa, skuteczna, lecz obarczona ryzykiem awarii podzespołu. Metoda hydrodynamiczna, znacznie dokładniejsza i bezpieczniejsza, a więc zalecana przez znaczącą większość specjalistów. W obydwu przypadkach koszty sięgają maksymalnie kilkaset zł. Tylko w przypadku samochodów ciężarowych sięgają tysiąca.

admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *